سخنان حضرت آیتالله خامنهای مملو از آیات قرآنی است و این خصیصه از دیرباز با بیانات ایشان گره خورده است؛ بهطوریکه سخنرانیها و دروس ایشان با تکیه بر مبانی و مفاهیم قرآنی شکل میگرفته است. سلسله جلسات معرفتی ایشان در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ که بعدها با عنوان «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منتشر گردید، شاهدی بر این مدعا است. این روش ایشان در استفاده از آیات و مباحث قرآنی در دوران رهبری نیز ادامه یافت.
سلسله جلسات معرفتی ایشان در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ که بعدها با عنوان «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منتشر گردید، شاهدی بر این مدعا است. این روش ایشان در استفاده از آیات و مباحث قرآنی در دوران رهبری نیز ادامه یافت. پایگاه اطلاعرسانی Khamenei.ir به مناسبت ماه مبارک رمضان که ماه بهار قرآن است، قصد دارد در سلسله مطالبی «پرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب» را مورد بررسی قرار دهد. یادداشت زیر نخستین قسمت از این مطالب است.
ممکن است برای شما این سؤال پیش آمده باشد که رهبر انقلاب کدام آیات را بیشتر در سخنرانیهای خود استفاده کردهاند؟ آیهی «نصرت الهی» بیشترین تکرار را در بیانات منتشر شده در دوران رهبری ایشان داشته است:
«الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَرِهِم بِغَیرِ حَقٍ إِلا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ لَهُدِّمَت صوَمِعُ وَ بِیَعٌ وَ صلَوَتٌ وَ مَسجِدُ یُذْکرُ فِیهَا اسمُ اللَّهِ کثِیراً وَ لَیَنصرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِىُّ عَزِیزٌ» (آیهی ۴۰ سورهی مبارکهی حج)
این آیه در مجموع بیانات منتشر شده از رهبر انقلاب، حدود ۶۷ بار تکرار شده است که اگر آیات هم مضمون با آن را نیز به این تعداد اضافه کنیم بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.۱
در رابطه با این آیه و آیات پیش از آن، نقل شده است که این آیات، نخستین آیاتی است که در آن اذن جهاد به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم داده شده است. برای درک بهتر معنای این آیه باید مختصری توضیح پیرامون سیاق آیه و معنای مختصری از آیات پیش از آن ارائه شود.
در این آیات موضوع جهاد مورد اشاره قرار گرفته است. در ابتدا خداوند اجازهی جهاد را به کسانی که جنگ از طرف دشمنان بر آنها تحمیل شده است، به این دلیل که به آنها ستم شده است، میدهد: «اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا» سپس این اجازه را با وعدهی پیروزى از سوى خداوند قادر متعال تکمیل کرده مىفرماید: «و خدا قدرت بر یارى کردن آنها دارد» «و ان الله على نصرهم لقدیر».
سپس توضیح بیشترى دربارهی این ستمدیدگانى که اذن دفاع به آنها داده شده است مىدهد و منطق اسلام را در زمینهی این بخش از جهاد روشنتر مىسازد و مىگوید: «همان کسانى که به ناحق از خانه و لانهی خود اخراج شدند» (الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق) و به زبان کنایه جرم آنها اینگونه توضیح داده میشود: «تنها گناهشان این بود که مىگفتند پروردگار ما خداوند یکتا است» (الا ان یقولوا ربنا الله)
سپس به یکى از فلسفههاى تشریع جهاد در این آیه اشاره میشود: «اگر خداوند از مؤمنان دفاع نکند، و از طریق اذن جهاد بعضى را به وسیلهی بعضى دفع ننماید، دیرها و صومعهها و معبدهاى یهود و نصارا و مساجدى که نام خدا در آن بسیار برده مىشود، ویران مىگردد» (و لولا دفعالله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم الله کثیرا)
و در پایان آیه بار دیگر وعدهی نصرت الهى را تکرار و تآکید کرده و مىفرماید: «به طور مسلم خداوند کسانى که او را یارى کنند و از آئین و مراکز عبادتش دفاع نمایند یارى مى کند» (و لینصرن الله من ینصره)
و بدون شک این وعدهی خدا انجامشدنى است؛ چرا که «او قوى و قادر و غیر قابل شکست است» (ان الله لقوى عزیز)۲
.: Weblog Themes By Pichak :.